Tuesday, June 05, 2007

Masukkan taufan dalam kalendar bencana negara

WALAUPUN Malaysia boleh dikategorikan sebagai kawasan yang agak terlindung daripada laluan taufan, kebarangkalian Sabah dan Sarawak dilanda taufan yang terbentuk di Pasifik Barat tetap ada.

Negeri-negeri pantai timur Semenanjung kecuali Johor juga terdedah kepada siklon tropika yang terbentuk di kawasan Laut China Selatan, walaupun kebarangkaliannya rendah.

Fenomena ini tidak berlaku di luar tempoh awal Disember hingga awal Januari kerana pada waktu inilah taufan-taufan yang terbentuk di Pasifik Barat yang biasanya bergerak ke arah barat dan barat laut, dikesan melencong ke arah barat daya. Antaranya ribut Greg yang membadai Pantai Barat Sabah pada 26 Disember 1996.

Jika ribut Greg yang dikategorikan sebagai ribut tropika pun boleh mengundang kecelakaan yang besar, apa lagi jika taufan-taufan yang terbentuk pada penghujung Disember melencong ke arah barat daya yakni Malaysia seandainya berlaku ketidakstabilan dalam pertembungan udara panas dan sejuk di Laut China Selatan.

Tidak kurang 10 ribut tropika dan dua taufan pernah menerjah perairan Malaysia sepanjang tempoh 60 tahun yang lalu.

Siklon tropika yang membadai Johor pada 2001, Sabah (1996) dan Kelantan (1972 dan 1965) sudah cukup untuk memusnahkan harta benda kerana berlaku banjir besar disebabkan hujan lebat dan peningkatan paras laut.

Walaupun jumlahnya kurang 5 peratus daripada keseluruhan ribut tropika dan taufan yang terbentuk di Pasifik Barat sepanjang tempoh tersebut, fenomena ini perlu dijadikan sebahagian ancaman yang disenaraikan dalam kalendar bencana negara walaupun kebarangkalian berlaku bencana ini adalah kecil.

Ribut Greg wajar menjadi pengajaran. Jumlah nyawa yang dalam bencana itu melebihi korban beberapa siri musim tengkujuh walaupun ia hanyalah sekadar siklon tropika – PENCERAP BEBAS, Kuala Lumpur.

Ruangan Forum, Utusan Malaysia, 12 Disember 2006

http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=1212&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm

No comments: