Tuesday, June 05, 2007

Berubah demi survival bangsa

RENCANA

Berubah demi survival bangsa

Oleh S. FADZLI MAT

SERUAN untuk mempertingkatkan ekonomi kaum Melayu telah mula didengari sejak tragedi 13 Mei 1969. Seiring dengan hampir 40 tahun usaha memperkasakan ekonomi orang Melayu dilaksanakan, iklim perdagangan dunia telah berkembang ke tahap yang tidak mungkin terfikir oleh arkitek ekonomi negara terdahulu.

Hari ini, ekonomi orang Melayu semakin mengecil apabila petunjuk ekonomi negara diperhitungkan dari sudut sistem ekonomi terbuka. Usaha kerajaan untuk membantu orang Melayu yang ketinggalan ekonominya dibuat dengan penuh ketelusan dan sentiasa dihebahkan secara umum. Kesannya, hujah berhubung prinsip kesamarataan mula kedengaran dan penyakit ini menular di fikiran masyarakat pelbagai kaum di Malaysia.

Ramai pemimpin politik Melayu mempunyai cita-cita untuk menjaguhi isu berhubung ekonomi Melayu. Tetapi benarkah mereka benar-benar berhati ultra-Melayu? Benarkah mereka mengutamakan bangsa sendiri dalam segala segi? Atau berkekalankah bara semangat mereka itu ?

Pemimpin Melayu harus mempunyai jiwa untuk merancang kaedah motivasi dan kesedaran dengan pendekatan yang berbeza-beza mengikut lapisan umur yang diperincikan. Survival bangsa serta hala tujunya perlu diserapkan kepada orang Melayu supaya tersemat di fikiran mereka bahawa memperoleh kejayaan diri merupakan peraturan untuk terus hidup.

Namun, amat malang apabila di sebalik laungan memperkasakan bangsa, sikap dan mentaliti kebanyakan orang Melayu tetap sama.

Industri tekstil, elektronik, pembinaan, pertukangan, makanan mentah dan pengangkutan swasta semuanya ditawarkan dengan nilai yang serendah mungkin oleh kaum bukan Melayu.

Akibat sikap mengambil jalan yang memuaskan hati, mudah, murah dan ketiadaan sifat cauvinistik, orang Melayu menyumbangkan lebih tiga perempat kuasa perbelanjaan mereka kepada kaum bukan Melayu.

Dasar-dasar membantu orang Melayu yang dicetuskan terdedah kepada jalan kegagalan apabila semangat ultra-Melayu itu sendiri pudar atau langsung tidak ada. Bukankah sikap cauvinistik telah meletakkan ekonomi kaum Cina ke tahap yang dapat dibanggakan?

Ekonomi bangsa Melayu mampu untuk meningkat secara drastik hanya apabila berlaku revolusi minda besar-besaran yang belum pernah terjadi dalam peradaban Melayu. Revolusi yang menuntut kesedaran mutlak orang Melayu amat penting demi survivalnya.

Revolusi ini tidak memungkinkan ketidakstabilan kaum kerana ia merupakan urusan orang Melayu semata-mata dan garapan daripada kaedah yang diguna pakai oleh kaum bukan Melayu yang telah maju ekonominya.

Pemikiran dan sikap mengutamakan bangsa sendiri dalam urusan yang melibatkan ekonomi perlu ada dari sekecil perdagangan dan sebesar-besar urusan demi survival bangsa.

Memang pedih untuk berhadapan dengan hakikat yang dihadapi orang Melayu hari ini apabila toleransi tahap tertinggi dalam peradaban dunia telah dibalas dengan pandangan sinis dan sanggahan nakal yang menguji kesabaran.

Di saat yang agak genting inilah tibanya masa bagi orang Melayu membersihkan lumpur yang terpalit dan mula berubah untuk membentuk kekuatan ekonomi yang drastik.

Rencana , Utusan Malaysia, 23 November 2006


http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=1123&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm

1 comment:

Unknown said...

No one can stop us by using these silly trick.We are winners and Anwar Ibrahim is the new Prime Minister