Monday, January 31, 2005

Menjaga alam sekitar boleh elak malapetaka

Saudara Pengarang,

JEREBU yang kini dialami di pantai barat Semenanjung boleh dikatakan luar biasa kerana berlaku ketika angin bertiup dari arah utara dan timur laut.

Semasa jerebu berlaku ketika angin bertiup dari selatan dan barat daya, kita pantas meletakkan punca jerebu tersebut kepada pembakaran hutan di Sumatera.

Kali ini, sudah tentu punca jerebu yang berlaku adalah dari dalam negara kita sendiri akibat pembakaran terbuka ketika musim kering sebegini oleh pihak yang tidak mempunyai sensitiviti terhadap alam sekitar.

Sekiranya setiap individu di negara ini peka dan prihatin terhadap cuaca tahunan, pelbagai perkara dapat dielakkan atau sekurang-kurangnya menjadi sesuatu yang perlu diambil perhatian demi keselamatan manusia itu sendiri.

Setiap tahun, biasanya tempoh Januari hingga hujung Mac dan Jun hingga September merupakan tempoh kering di Semenanjung. Tempoh ini mengakibatkan empangan surut, nyamuk membiak di parit-parit dan sungai serta belukar dan hutan mudah terbakar.

Jika masyarakat keseluruhannya peka terhadap perkara ini, penggunaan air dapat dijimatkan, demam denggi dapat dikurangkan dan kebakaran hutan dapat dielakkan.

Begitu juga musim hujan April hingga Mei dan September hingga Disember. Jika kita peka dan bersedia, tentulah kesedaran akan timbul bagi mengelakkan banjir kilat, tanah runtuh dan membuat persiapan bagi menghadapi musim kering berikutnya.

Ini semuanya merupakan bencana yang sangat mudah menimpa penduduk Lembah Klang yang memberi imej Malaysia di mata dunia.

Maka, jelaslah kerosakan alam itu berpunca daripada tangan manusia sendiri dan semakin hampir manusia itu mendekatkan diri kepada alam sekitar, semakin selamatlah mereka daripada malapetaka ciptaan mereka sendiri.
- KAJI SENDIRI, Kuala Lumpur.

Forum, Utusan Malaysia, 31 Januari 2005

http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2005&dt=0131&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_04.htm

No comments: